5 tips voor het ontwerp van je site

  • 5 min read

Ja, mooi design – maar werkt het? Soms kun je verdrinken in hoe mooi je website is en vergeet je dat ie in de eerste plaats functioneel moet zijn. Om je te helpen heb ik vijf tips voor je. Neem ze mee naar je sitebouwer voor die nieuwe site, of bekijk je huidige site eens kritisch. Gewoon doen!

1. Homepage

Let op: je homepage is niet om op te verdwalen! Ik zie ze te vaak, van die homepages die gemaakt lijken te zijn om de bezoeker te verdrinken in woorden, die slechts zelden echt samenhangen. Je hoeft daar niet alles te vertellen, als je je bezoeker maar vertelt waar alles staat. Zie je homepage als de wegwijzer van je website. Zelfs als je geen menu zou hebben, moet je via de homepage bij drie of vier van je belangrijkste secties van je site kunnen komen. Afhankelijk van de grootte van je site mogen dat er iets meer zijn, natuurlijk. Kijk nog eens naar je homepage en verwijder wat er niet persé op moet.

2. De belangrijkste actie op je pagina

Heb je dat ook weleens? Dat je naar een website kijkt en denkt: “Ja, maar wat moet ik nú doen?” Het is niet alleen zo dat alleen je salespagina’s een einddoel van je site mogen zijn, maar je moet ook zorgen dat je bezoekers (lees: potentiële klanten) op een zo eenvoudig mogelijke manier daar kunnen komen. Een mooie button helpt daarbij, uiteraard. Maar zorg er het liefst voor dat de belangrijkste button op je pagina niet in de kleuren van je huisstijl is! Gebruik een complementaire kleur, dat valt extra op! Ik zeg bewust “belangrijkste”, want je kunt er best meer hebben, hoor. Als de belangrijkste er maar uitspringt.

Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Het toevoegen van een complementaire kleur zorgt dat het element in die kleur extra opvalt. Heel basaal zijn dat deze kleuren: rood tegenover groen, geel tegenover paars en blauw tegenover oranje

Dat kan overigens ook die nieuwsbrief button zijn, of een share button. Het is net wat jij als belangrijkste hebt bestempeld.

3. Liever geen laaaaaaange formulieren

Niet te lezen, die lange formulieren. En ik wil ze eigenlijk ook het liefst niet invullen. Zorg er gewoon voor dat je formulier zo kort mogelijk is. Een adres heb je bijvoorbeeld bij een eerste contact of een verzoek voor informatie helemaal niet nodig; een mailadres volstaat. Los van AVG-gedoe, maakt in dat geval het adres een formulier alleen maar onnodig lang. En daarbij, als het contact eenmaal is gelegd, is dat adres zo opgevraagd.

Overigens geldt dat voor aanmeldformulieren, contactformulieren, informatieaanvragen en ga zo maar door. Beperk het aantal velden en krijg meer mailtjes.

4. 10.000 links in je footer

Serieus? Je footer (de onderkant van je website) is Startpagina* niet. Probeer alleen te verwijzen naar de hoofdsecties of de belangrijkste pagina’s waar je nog niet naar verwezen hebt. Link naar alle subsecties vanaf die pagina’s. Natuurlijk herhaal je de link naar je contactformulier of shop, afhankelijk van wat je hoofddoel is. Maar zorg dat die footer een beetje overzichtelijk blijft, ook of misschien zeker als je website al vijf jaar bestaat. Google vindt al die links ook niet overzichtelijk, en weet niet welke het belangrijkste is voor je bezoeker. Voorkom wildgroei.

* Startpagina: Pagina waar we vroeger allemaal begonnen op onze zoektocht naar wat dan ook. Daar stonden alle Nederlandse links van het internet op (nou, bijna dan). Nu doen we dat natuurlijk via Google.

5. Optimaliseer voor snelheid

In de meeste gevallen brengt een uitgebreid ontwerp met allerlei tierelantijntjes met zich mee dat de pagina langzamer laadt. Fijn, die opeens invliegende blokken met tekst en op en neer springende woorden. Of die ene slider die zo mooi al die foto’s achter elkaar laten zien. Het is onnodig, als je heel eerlijk bent.

Het heeft ook geen nut, als ik heel eerlijk ben. Het is nog erger. Vaak moet voor die franjes een extra stukje code worden geladen. Heel veel van die stukjes code (bijvoorbeeld zogenaamd JavaScript) maken een soort drempel waar Google en bezoekers overheen moeten voor ze je website zien. Kijk eens wat er bij jou allemaal beweegt, dan weet je ook gelijk of jij misschien wel zelf je website vertraagt. Oh ja, onthou ook dat een trage website het gewoon minder goed doet in Google…

Dat zijn er vijf! Natuurlijk zijn er nog veel meer vast te stellen op basis van jouw specifieke website. Misschien een goed idee om daar eens samen naar te kijken?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nv-author-image

Michiel Heijmans

Ik ben graag jouw sparringpartner in je ondernemersavonturen. Internetervaring sinds 1995. Getrouwd sinds 2005. Vader sinds 2006. Ondernemerservaring sinds 2007. Jack of all trades, master of none. Blijf altijd leren!