Home » Artikelen » Algemeen » Black Friday, begin er vast mee!

Black Friday, begin er vast mee!

  • 8 min read

De pepernoten liggen alweer een maand in de schappen. Heb jij al een kerstkransje op? Ik vond onlangs een zakje van vorig jaar, daar kon je een ruit mee ingooien. Het komt er weer aan: de feestdagen. En traditioneel worden die afgetrapt met Black Friday. Black Friday is in 2021 op 26 november.

Black Friday?

Black Friday sale / uitverkoop

Kom op, je kon de afgelopen jaren ook in Nederland al niet meer om Black Friday heen. Traditioneel is dit het begin van alle sales en koopziekte die om Sinterklaas en kerst hangen. Het is de dag dat voor de winkels de “rode cijfers” (verliezen) weer zwart worden (winst).

Het is natuurlijk een beetje ontploft. Die Black Friday duurt soms wel een week. En we blijven maar kopen. Mochten we de vrijdag gemist hebben, dan volgt direct daarna Cyber Monday, waarop die ene televisie nog goedkoper is.

Doe mee met Black Friday

Mocht jij nu een online shop hebben, en het in je hoofd hebben gehaald om mee te doen aan Black Friday, dan heb ik wel wat tips voor je. Je moet je bedenken, dat die dag of week je vooral bezig bent met verkopen, en je wilt dat alles daarvoor in orde is. Er mag niks misgaan, want misschien wordt het wel ongelooflijk druk!

1. Begin op tijd!

En met op tijd bedoel ik: NU. Geef Google de tijd om even te wennen aan de Black Friday content op je site. Zet alvast je promotietools klaar. Zorg voor content die je op en om Black Friday kunt publiceren. Hieronder vind je voorbeelden!

2. Landingspagina’s

Een landingspagina is een pagina die je inricht voor een bepaalde specifieke bezoeker. Dat kan bijvoorbeeld iemand die zich ingeschreven heeft voor je nieuwsbrief zijn, of iemand die via je profiellink op Instagram op je site is belandt.

Die landingspagina verwelkomt de bezoeker, geeft een duidelijke propositie en heeft een onmisbare call-to-action (de actie die je wilt dat de bezoeker doet op je pagina). Voorbeelden te over. Onthou vooral dat je hetgene dat jij wil dat de potentiële klant doet, centraal moet staan. En zonder te veel afleiding. Dus haal bijvoorbeeld je menu van die pagina af, dat biedt alleen maar een mogelijkheid om weg te klikken zonder te kopen.

Jouw Black Friday landingspagina zet je nu vast live. Misschien kun je zelfs al ergens op je site (in je footer?) een linkje naar de pagina zetten. Omdat de pagina doorlinkt naar je shop, en duidelijk de datum vermeldt wanneer je sale is, is het geen probleem Google (en bezoekers) alvast die pagina alvast te laten zien. Het is een trigger om op Black Friday terug te komen!

3. Nieuwsbrief content

In het verleden heb ik weleens de discussie moeten voeren over te veel nieuwsbrieven rondom Black Friday. De praktijk is, dat dat eigenlijk niet kan. Heel de wereld overspoeld de consument met nieuwsbrieven. Als je wilt dat die van jou gelezen wordt in die enorme brei aan e-mails, mag je er van mij best twee op een dag sturen. Extreem? Misschien. Krijg je dan meer uitschrijvingen / unsubscribes? Absoluut. Een deel daarvan schrijft zich na de e-mail-tsunami weer in, een deel ben je voorlopig gewoon kwijt. Dat is dan maar even zo.

Je zou je landingspagina voor uitschrijvingen van je nieuwsbrief kunnen aanpassen: “Sorry voor alle e-mail, maar we beloven dat het alleen even deze week van Black Friday / Cyber Monday is, daarna wordt het weer rustig. Weet je zeker dat je je wilt uitschrijven?”. Excuses, en begrip vragen.

Qua content kun je alle kanten op. Zeker als je meer nieuwsbrieven stuurt, kan ik me voorstellen dat de ene over grasmaaiers en de andere over hogedrukspuiten gaat, om maar een voorbeeld te noemen. Hou het gefocust, bijvoorbeeld op een productgroep per e-mail. Als je hier in bijvoorbeeld Mailchimp al een segment voor hebt gemaakt, kun je je nieuwsbrief lekker getarget versturen.

Voor de nieuwsbrief geldt wat voor de landingspagina geldt: zorg voor een concrete actie. Die actie moet niet te ver naar beneden in de nieuwsbrief staan (mensen krijgen al genoeg mail rond Black Friday), en direct duidelijk zijn in het onderwerp van de e-mail.

Tip: je kunt mensen nu al kortingscoupons sturen die geldig zijn tijdens je Black Friday sale. Een reden om dan terug te komen!

4. Maak een promotionele video

In je nieuwsbrief, op je homepage, landingspagina’s, op Twitter, Instagram, Linkedin. Overal wil je vertellen dat je een Black Friday sale hebt. En jouw verhaal kleed je natuurlijk aan met mooie beelden. Dat kunnen foto’s zijn, maar video is natuurlijk helemaal HOT. Instagram Reels, een videootje op Facebook. Hoera, we hebben uitverkoop!

Moeilijk? Nee joh. Neem contact op met Eyes & Ears voor jouw bedrijfsfilm of promotionele film. Ook bij jou in de buurt zitten gespecialiseerde bedrijven voor video. Voordeel van Eyes & Ears is dat het nast bijzonder professionele en vakkundige, ook nog eens gewoon hele leuke mensen zijn! En je wilt toch een lekker enthousiast sfeertje neerzetten voor Black Friday!

Tip: Als je niet overal in die video het jaartal zet, heb je een kickstart voor volgend jaar!

5. Black Friday deals op je productpagina

Ja, Michiel, dat is logisch. Nee, ik bedoel dat je de tekst “Black Friday deal” best rond die tijd mag noemen op je productpagina’s. Laat die bezoeker maar weten dat je je website speciaal voor hem of haar hebt aangepast! Zorg voor een goed plan om een dergelijke tekst snel op je productpagina te kunnen zetten. Is de tekst op je koopknop bijvoorbeeld generiek over heel je website? Daar past ie al in. Kun je de productbeschrijving voorzien van standaardtekst? Zet daar aan het begin “Profiteer van onze Black Friday deal!” of iets dergelijks. In bijvoorbeeld WordPress kan dat eenvoudig in de template van je productpagina.

6. Urgentie

Heb je producten die sneller uitverkopen dan anderen? Misschien kun je de cijfers van je laatste uitverkoop er even bijpakken. Bij de producten die snel gaan, mag je best iets zeggen als: “Er is veel aandacht voor dit product, bestel op tijd!”. Het enige wat niet mag, is liegen. Dus zeggen dat je er nog twee op voorraad hebt, als je nog een magazijn vol hebt, mag niet. Lees dit maar eens. “Bijna uitverkocht” als je bijna uitverkocht bent, mag natuurlijk best! En “Nog maar 1 op voorraad” als dat echt zo is natuurlijk ook! Misschien kan jouw shopsysteem dat wel.

7. Test je website

Loop zelf eens goed door je website heen. Zijn er eenrichtingsstraten? Daarmee bedoel ik pagina’s die een eindpunt vormen op je website. Mensen bezoeken de pagina, en kunnen aan het eind van de pagina niet eenvoudig naar een volgende pagina. Dat is op te lossen:

  • Gerelateerde producten of pagina’s.
  • Een koopknop voor een bepaald product.
  • Een inschrijving voor de nieuwsbrief.
  • Een link terug naar het overzicht waar de bezoeker vandaan komt.

Om maar wat simpele dingen te roepen. Uiteraard geldt dit advies het hele jaar.

Een tweede ding om goed te testen, is je checkout proces. Kunnen mensen makkelijk iets bestellen of aanvragen, werken alle formulieren, staan er geen rare dingen of afleidingen in je winkelmandje? Iets wat veel online shoppingsystemen naar mijn idee veel te prominent maken, is de mogelijkheid om een kortingscode in te vullen. Alleen als je die voor die specifieke dag of verkoopperiode hebt ingericht en uitgegeven, hoeft dat ding daar te staan. Als je hem niet gebruikt, haal hem weg. Quick & dirty kan je webbouwer dat met één regel CSS code, dus langer dan 10 minuten mag dat niet duren.

Wist je dat veel / alle creditcardbedrijven specifiek om te testen gewoon test credit card nummers hebben uitgegeven? Dan heb je ook niet dat gedoe met geld terugstorten en zo. Doen hoor. Je wilt niet dat je verkoopproces tijdens Black Friday niet vlekkeloos blijkt te werken!

Begin vast met Black Friday

Topje van de ijsberg. Je marketingbureau heeft nog veel meer ideeën. Ik wilde je met dit artikel vooral erop wijzen dat je maar beter vast kunt beginnen. ik hoop voor jou dat je het straks te druk hebt om je hier nog mee bezig te houden!

Of ik een Black Friday sale heb? Nee joh. Ik denk dat ik die dag zelf vrij neem. Die iPhone 13 mini lijkt me wel wat. Of misschien krijg ik ze thuis zover dat er toch een robotstofzuiger komt. De musea zijn weer open, misschien is er nog wel een verlenging voor de jaarkaart in de uitverkoop. Lekker een dagje shoppen!

Als je wil dat ik met jou meedenk, dan verwijs ik je liever naar mijn SEO strippenkaart. Die is gewoon het hele jaar scherp geprijst. Ik hoor het wel!

Succes met Black Friday!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nv-author-image

Michiel Heijmans

Ik ben graag jouw sparringpartner in je ondernemersavonturen. Internetervaring sinds 1995. Getrouwd sinds 2005. Vader sinds 2006. Ondernemerservaring sinds 2007. Jack of all trades, master of none. Blijf altijd leren!