Home » Business coaching » 9 stappen naar een betere website

9 stappen naar een betere website

Waarschijnlijk vind je dat je website prima is zo, of denk je dat je er meer mee kan. Beide is prima. Ik sprak een aannemer die zei: “Mijn orderportefeuille zit helemaal vol”. Ik vroeg alleen: “Met alleen maar leuke opdrachten?”. Blijf altijd op zoek naar een betere website.

Je kunt je website optimaliseren voor elke doelgroep die je wilt; voor elke opdracht die je wilt. Zeker met de luxe van ‘werk zat’ is het een aanrader om eens te kijken naar wat er nog meer is.

Als je alleen maar muurtjes aan het metselen bent en graag eens een heel huis wilt bouwen, dan is het een aanrader om eens kritisch naar je website te kijken.

We gaan dat aanpakken in 9 stappen.

Stap 1: Inventariseren

In stap één openen we je website niet eens. Met een vel papier in de hand inventariseren we wat het belangrijkste doel is voor je website. Misschien heb je momenteel je website alleen als brochure; als een klant ernaar vraagt, kun je ernaar verwijzen. Oh, en misschien staat de link naar je website op je visitekaartje, of je bedrijfsauto.

Een website kan meerdere doelen hebben, bijvoorbeeld:

  • Leads verzamelen
  • Producten verkopen
  • Achtergrondinformatie
  • Contact onderhouden met (potentiële) klanten

Top van de ijsberg. Maar heb je er al eens écht goed over nagedacht? Dat is wat we doen in stap 1.

Stap 2: Analyse

Nu we het doel hebben vastgesteld, gaan we kijken hoe dat doel momenteel in je website zit verwerkt, Zijn we daar tevreden mee? Wat mist er nog? Zijn er dingen die beter kunnen?

Samen met jou of je team kijken we hoe we kunnen komen tot een betere website. En daarvoor zullen we eerst de oude moeten uitpluizen. Ik liep al vijf jaar prima op de hardloopschoenen die ik had, totdat een expert na analyse me vertelde dat de belasting die door de schoenen op mijn enkels werd gelegd, gevaarlijk was. Ik had echt andere schoenen nodig. Zelfde merk, maar een andere opbouw.

Waarschijnlijk krijg jij ook een veel betere website als we een paar cruciale dingetjes aanpassen. Welke dat zijn, daar komen we achter in deze fase.

Ben je op zoek naar een todo-lijst voor je webbouwer of webmaster, dan zou je kunnen volstaan met stap 1 & 2, inclusief afrondend gesprek van 30 minuten. Kosteninschatting: 950 euro (6,5 uur).

Stap 3: Nulmeting

Geen verandering als we niet weten waar we vandaan komen. Nu we de website hebben geanalyseerd, moeten we vaststellen wat de huidige cijfers zijn:

  • Bezoekersaantallen
  • Aantal mensen dat formulier x invullen
  • Op welke pagina’s haken mensen af
  • Aantal verkochte producten
  • Interacties met de chatbox
  • Berichten naar de klantenservice

Noem maar op. Erg afhankelijk van het type website. Voor een blog is zelfs het aantal reacties interessant. Als we willen zien dat er een verbetering is opgetreden, moeten we vaststellen waar we nu staan.

Stap 4: Prioritering

Niet alles uit de analyse van stap 2 is even belangrijk, of heeft evenveel tijd nodig. Met het gestelde doel in ons achterhoofd, gaan we kijken naar een juiste prioritering van de werkzaamheden.

Wat is nu echt belangrijk? En hoeveel tijd kost dat dan? We komen er in deze fase achter dat sommige dingen zo logisch zijn, dat ze allang opgepakt hadden moeten worden: ze kosten namelijk maar vijf minuten tijd! En daar zat je zo tegen op te kijken. Had je dat maar eerder geweten.

Met de juiste prioritering hebben we een kapstok om de weg naar een betere website in te zetten.

Stap 5: Verantwoordelijkheden

Ieder zijn verantwoordelijkheid - op naar een betere website
Ieder zijn of haar verantwoordelijkheid

Om vervolgens te komen tot een duurzame verbetering van je website, gaan we kijken waar welke verandering hoort te liggen. Is dit een simpele wijziging, dan hoeven we alleen maar iemand aan te wijzen. Als het daarentegen een gedragsverandering betreft, dan hebben we daar waarschijnlijk iets meer tijd voor nodig. Dat zal geen 66 dagen zijn, als we het doel helder hebben en diegene of dat team kunnen motiveren.

We hebben het hier over “team x levert eens in de twee weken een artikel aan voor de website / nieuwsbrief”. Van die wijzigingen die verwateren, tot het punt waarop niemand meer weet waarom het is afgesproken. Blijven herinneren is bij jouw bedrijf misschien wel de rol van de webmaster, of het marketingteam. Dan heb je al twee plekken waar een blijvende verandering moet worden gerealiseerd.

Het draait in stap vier om het op de juiste plek beleggen van de verantwoordelijkheden. Dat kan bijvoorbeeld door invullen van de matrix in het RACI model.

Stap 6: Motiveren

Nu iedereen weet wat hem/haar te doen staat, kunnen we aan de slag met die betere website! Toch? Je zult zien, dat mensen snel verzanden in hun dagelijkse beslommeringen en even vergeten dat we ook aan de website zouden gaan werken. In de eerste week na de afgesproken verandering gaat dat goed, maar daarna slokt de waan van de dag de tijd weer op.

De verandering is ook lastig. We weten waar we het voor doen, maar hadden ook vastgesteld in stap 2: Analyse, dat de website op veel punten al prima was. Daar kunnen we toch nog wel even mee vooruit? Zoveel haast hebben die aanpassingen niet, en die ene deadline komt er ook weer aan.

We gaan ervoor zorgen dat mensen gemotiveerd blijven voor hun deel van de werkzaamheden in het proces naar een betere website. En ja, dat kan ook betekenen dat die ongemotiveerde medewerk(st)er zijn/haar werkzaamheden moet overdragen aan iemand anders. We borgen continuïteit, en een keten is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Stap 7: Periodieke evaluatie

Er loopt nu van alles. Overal gebeurt wat en het is aan ons om te bewaken dat veranderingen en aanpassingen elkaar niet bijten. Als Jantje al twee weken zit te wachten op Marietje, dan moeten we dat tijdig zien. Motivatie staat en valt ook met aandacht, met voortgang.

Hierom is het essentieel dat we periodiek evalueren waar we staan. Bij het ene bedrijf zal dat wekelijks moeten, bij de ander maandelijks of uiteindelijk eens per kwartaal. Maar als je niet elk kwartaal naar je website kijkt, dan kun je er net zo goed mee stoppen. Je koopt ook geen horloge van 3.000 euro om er nooit op te kijken!

Stap 8: Klaar?

Alle wijzigingen zijn doorgevoerd, de baas is tevreden en de website draait als een zonnetje en dus kunnen we nu op onze lauweren gaan rusten.

Natuurlijk niet! Het moeilijkste komt nu pas. Weet je nog hoe we hier terecht zijn gekomen? Juist, omdat we niks meer met die website deden, door de bomen het bos niet meer zagen en dus maar niks oppakten.

Het is zaak om in deze fase een plan te maken voor de toekomst. Je wil een betere website, en die betere website blijven verbeteren.

Dat betekent dat we iemand verantwoordelijk maken voor deze voortgang. Dat is een rol, geen persoon. Want anders vertrekt die persoon en zitten we weer met de gebakken peren. Dat betekent ook dat er iemand of een team uren krijgt om hiermee bezig te zijn. Dat kan je content afdeling zijn die artikelen moet schrijven, je social team die het moet delen op Twitter en Instagram en in je nieuwsbrief, de webmaster die alles aan elkaar moet knopen en je marketingteam die die website voor eens en altijd goed onder de aandacht brengt van (potentiële) klanten en leveranciers.

Het is een doorlopend proces naar een nog betere website.

Stap 9: Evalueren en bijsturen.

De laatste stap is geen momentopname. De laatste stap is een proces op zich: evalueren en bijsturen. Afhankelijk van het type website gaan we een evaluatieplanning maken. Elke evaluatie betreft een aantal voor jouw organisatie belangrijke punten van de website. We kiezen de tools waarmee we kunnen evalueren en kijken ook hier wie waar verantwoordelijk voor is.

Op basis van de periodieke resultaten van deze evaluaties richten we een plan in voor effectieve bijsturing. Is iedereen nog wel actief betrokken? Hoe zat het ook alweer met de eindverantwoordelijke? Klopt de verhouding tussen tijdsinvestering en resultaat nog wel?

Alleen door dit doorlopend te blijven doen, heb en hou jij die website die beter is dan die van je concurrent. Die beter is dan wat je nu hebt. En waar je nog jaren plezier van gaat hebben!

Afhankelijk van de keuzes die we in deze stappen maken, zijn de geschatte kosten van mijn begeleiding in jouw totale traject ongeveer 4.500 euro (30 uur).

Hulp nodig?

Neem vooral even contact met me op – ik kom je graag begeleiden in dit traject.