Goed webdesign valt en staat met het wegnemen van ergernissen

Varier Gravity Balans

Varier Gravity Balans

Slecht webdesign: er is geen valide reden meer het op je website te (blijven) gebruiken. Behalve als je het expres doet. Voor een beetje website gebruik je WordPress of *kuch* Joomla! *kuch* en die beschikken over voldoende prettig ogende templates. Uiteraard verdienen de meeste webdesigns een beetje SEO oppoetswerk, maar over het algemeen zit het met de ontwerpen an sich wel goed. Waarom komen we dan toch nog zoveel slechte designs tegen?

Webdesign
Webdesign is in eerste instantie het vormgeven van websites in het internet, maar de term wordt regelmatig in bredere zin gebruikt, waarbij ook het technisch ontwikkelen van websites als onderdeel wordt gezien. (Wikipedia)

Een goed webdesign zorgt ervoor dat een website in balans is, dat de website niet omvalt. Vandaar de begeleidende foto van de Varier Gravity Balans, het ultieme voorbeeld van een design dat in balans is. Met websites is het net zo. In mijn ogen is de meest standaard WordPress template beter dan een website die zich schuldig maakt aan een of meer van de onderstaande punten:

1. Advertenties die opvallender zijn dan de content van de website

Dit is een praktijkgevalletje. Het is natuurlijk niet alleen de schuld van de webdesigner, maar zeker wel iets om rekening mee te houden. Momenteel maak ik een website analyse voor een website die schreeuwt om een penalty van Google Panda. Een website waarbij de echte inhoud de pagina uitgedrukt wordt door veel te grote, aanwezige en schreeuwende banners. Het webdesign lijkt ondergeschikt aan een agressief winstoogmerk dat op deze manier volledig de das om wordt gedraaid.

2. Witruimte die ver te zoeken is

Websites die zo volgestopt staan met op elkaar gepropte items dat het moeilijk te bepalen is waar de website nu eigenlijk over gaat. Misschien is dit wel een erfenis uit de tijd dat website’s nog in een 800×600 browser moesten passen, maar dat is echt niet meer nodig. Ik las ergens dat momenteel 960 pixels voor een website de ideale breedte is. Het is koffiedik kijken natuurlijk, want mij 24 inch scherm kan echt wel een bredere website aan en die wirtuime aan de zijkant naast je website is niet de witruimte die ik voor ogen heb.

Waar moet die witruimte dan wel?
Witruimte moet in mijn ogen duidelijk aanwezig zijn op de volgende plaatsen:

  1. Voor en na headings (kopjes)
  2. Na paragrafen
  3. Om afbeeldingen, gebruikt in text
  4. Rondom je social buttons (Twitter, Linkedin, Facebook)
  5. Aan de zijkant van je website als je een contrasterende achtergrond voor je body hebt
  6. Om je menu en tussen je menu items
  7. Om eventuele banners (en maak duidelijk dat het advertenties zijn!)

Google bekijkt je website steeds menselijker en een prettig leesbare website werkt zo ook door in je rankings.

3. Niet-contrasterende kleuren in het webdesign

Dit is niet te lezen. Niet voor jou, niet voor mij, maar ook Google heeft helemaal niets met die kleurencombinatie. Als je iets te verbergen hebt, dan moet je het niet op je website zetten. Ik vond een mooie app die dat kleurcontrast voor je kan beoordelen: Contrast by Lasse Klein. Het ding doet heel fijn exact wat de naam aangeeft, namelijk het contrast tussen twee kleuren beoordelen op basis van de lettergrootte. Onmisbaar.

4. Volgepropte headers

Van die headers waar het logo verstopt zit onder een laag social media buttons, kwaliteitskeurmerken en banners. Headers die je snel op de ‘back’ knop van je browser doen drukken. Een goede header is essentieel om je bezoeker de site in te loodsen. Als je de bezoeker afschrikt, heb je al snel een bouncer te pakken. Een surplus aan bouncers vind Google ook niet leuk.

Zomaar wat ergernissen in webdesign die ik nogal eens tegen kom!

2 Replies to “Goed webdesign valt en staat met het wegnemen van ergernissen”

  1. The on line setup is essentially three effortless actions.

    I am one of those night owl gamers that plays in the evening, and don’t like too much lighting around me. t recognize then check the USB port by connecting another device.

  2. During the summer of 2008 I started using internet
    radio to reach an even wider audience. I think what
    corporate America has forgotten is that the airwaves
    are public. Most radio stations on the Internet have offline counterparts.

Comments are closed.